lørdag den 26. januar 2008

En hest for Elitloppet?


Vi er på Prix d'Amerique-auktionen - klokken er cirka 22.30.

Nummer 323 - den 7-årige vallak, Nerac de Bougy er i ringen.

En langbenet racer type, der flere gange i sin karriere har gået på 11-tider på distancen 2100 meter auto.

Den har tjent lige over 500.000 Euro i karrieren.

Det går godt med buddene, der snart er over 100.000 Euro - og det fortsætter - over 200.000 Euro.

Lidt efter falder hammeren - 220.000 Euro - 1.8 millioner kroner!

Thank You Mr Jacobsen, lyder det fra auktionarius.

A wa? (Som en nordjyde ville sige det)

Jo, den er god nok - Axel Jacobsen fik det sidste bud på Nerac de Bougy - ved siden af ham sidder Flemming Velin og hans søn, den internationale springrytter, Thomas Velin.

- Men hør nu lige her! - Sagde Velin ikke til dig, at inden for travsporten ville han satse på at købe heste, der kunne blive avlshingste efter endt væddeløbskarriere? - Og du skrev det i en artikel i Årsrevyen?

Jeg finder Velin og Axel. Axel er meget fåmælt - måske lidt præget af situationen.

- Det er Axel, der har købt hest - jeg har ikke noget med den at gøre, siger Flemming Velin.

Men lidt efter erkender han alligevel, at det er ham, der står bag købet.

- En hest til Copenhagen Cup, spørger jeg?

- Hvorfor ikke Elitloppet, svarer Velin tilbage.

- Vi tror vi kan forbedre Nerac de Bougy - den er ikke i orden - den har bl.a. mavesår.

- Men du har tidligere sagt, du kun ville købe hingste?

- Ja - men jeg har da også en i kikkerten, der kommer ind senere - den har en formidabel afstamning - Coktail Jet - og en moder, der er søster til Jag de Bellouet.

Den hest har jeg set flere gange fredag formiddag sammen med Steen Juul og Knud Erik Ravn, som også vil gå efter den.

Men da den pågældende hest, Of Course kommer i ringen er det igen Velin og Axel Jacobsen, der trækker det længste strå med et bud på 32.000 Euro - 240.000 kroner.

Jeg træfter igen Velin og sønnen Thomas.

- Hvad med dig Thomas - skal du ikke snart til at have amatørlicens?

- Det er ikke umuligt - jeg har da talt med Axel om, at jeg skal ud at prøve at køre en dag, svarer Thomas.

Unægteligt spændende, hvis den internatioonale toprytter, der har været med til OL flere gange, vil gå så aktivt ind i travsporten!

Ingen kommentarer: